top of page
11-DSC01475_Christopher ONeil.jpg

Stories / Svalbard Wildlife Expeditions

Naturlig eventyr i eventyrlig natur

New owners of Svalbard Wildlife Expeditions.

Jan/2024

Disse overtar stafettpinnen - nye eiere for Svalbard-selskapet

Vi i Svalbard Wildlife Expeditions er veldig glad for å kunne meddele at vi har fått inn Thomas Hukkelås og Ken Pettersen som nye eiere av selskapet.

De tar over stafettpinnen fra Arne Kristoffersen som har vert hovedaksjonær siden selskapet ble startet for 30 år siden.

❝ Vi er ydmyke over å få muligheten til å være med å utvikle et godt renommert selskap med lang fartstid på Svalbard. ❞

Thomas har lang fartstid frå Svalbard og er primus motor bak Toppturfestivalen Svalbard, mens Ken Pettersen har mange år bak seg som sertifisert Tindevegleder og ambulansearbeidar.

❝ Vi mener selskapet har dyktige ansatte som bryr seg om produktene de leverer og som bryr seg om at gjestene skal bli fornøyde, ikke minst er det en god gjeng som tar godt vare på hverandre.

Dette vil også være en avgjørende suksessfaktor i fremtiden. Vi har ikke møtt alle sammen enda, men har blitt tatt godt imot av de vi har møtt og ser frem til å møte resten av Wildlife teamet om noen uker! ❞

Daglig leder Inga Bettina Waldmann er også svært fornøgd med sine nye eiere som overtar selskapet på Svalbard:

❝ Thomas og Ken ønsker å vidarføre grunnlaget som Svalbard Wildlife Expeditions er bygd opp på, nemleg å tilby bærekraftige turar til mindre grupper.  Kompetansen og bakgrunnen som dei nye eigarane tar med seg inn i Svalbard Wildlife Expeditions vil også vere ein viktig brikke i å utvikle selskapet vidare. ❞

Vi i Svalbard Wildlife Expeditions ser verkeleg fram til tett og godt samarbeid i åra som kjem!

Nov/2023

Historien om en hvalross - med Arne Kristoffersen

Fredag 24. november 2023 markerer vi verdens hvalrossdag, eller World Walrus Day. Denne markeringen er ekstra spesiell for Svalbard Wildlife Expeditions av flere grunner, men det er nok mest åpenbart med tilknytning til vår logo - en rød hvalross med hvite støttenner plassert i gul sirkel med sort kant og sort skrift på en gul bakgrunn.

Vi tok en prat med gründeren Arne Kristoffersen, og her får du et lite innblikk i en helt spesiell historie bak hvalrossen man ser på de gule og røde bilene rundt om i Longyearbyen i dag:

❝ Mitt navn er Arne Kristoffersen og har jo vært på Svalbard i noen år (*red.anm. mer enn 30 år). Jeg startet Svalbard Wildlife Service som selskapet opprinnelig het, helt tilbake til 1989. Da med en annen logo enn denne vi ser i dag. ❞

Hvor kommer hvalrossen fra?

❝ Logoen vi har i dag, denne hvalrossen, ble da tegnet av en kunstner som het Emanuel Bernstone, en svensk kunstner.

Han hadde ikke noe kjennskap til hvalross, så jeg sendte ham til Svalbard Museum der de hadde et utstoppet hode av en hvalross.

Så tegnet han en kopi av den, og senere fikk vi da en av forskerne til Norsk Polarinstitutt til å verifisere tegningen slik at den var korrekt. ❞

Hvorfor valgte dere gult og rødt?

Jeg engasjerte et firma i Harstad til å lage ny logo basert på mine ønsker og farger. Jeg synes både den gulrøde logoen som også går igjen i uniformer og uniformering av bilene er veldig lett gjenkjennelig.

Uniformeringen med gult og rødt har også sånn sett et sikkerhetsaspekt i seg; de er veldig veldig godt synlig [når ute i felt]. ❞

Se filmen fra World Walrus Day 2023.

Juni/2018

Kajakkpadling over Adventfjorden og fottur opp Hiorthfjellet

❝ Vi meldte oss på Svalbard Wildlife Expedition sin ekskursjon, «Arctic Challenge». På denne ekskursjonen padler du i kajakk fra Longyearbyen over Adventfjorden, går til toppen av Hiorthfjellet, og returnerer deretter til Longyearbyen samme vei.

Det er et fantastisk dagseventyr og perfekt hvis du vil være aktiv, og hvis du er heldig med været, få en unik utsikt over Longyearbyen.

Vel ute på vannet startet den virkelige moroa. Det var en overskyet dag med temperaturen rundt 6°C (43°F). Skyer skjulte toppen av Hiorthfjellet, men med jevne mellomrom skinte solen på Longyearbyen. Vi stoppet mye for å ta bilder og video og nyte denne opplevelsen. Vi padler kajakk på Svalbard!!

Det tok oss ca 30 minutter å kajakk over Adventfjorden. Jeg følte meg faktisk varm og svett og kunne ikke vente med å komme meg ut av tørrdrakten min! Vi dro kajakkene våre på land, losset tørrsekkene og begynte på veien.

Over oss lå Hiorthfjellet. Hvis de snørike, hvite forholdene fortsatte på toppen, måtte vi avslutte turen tidlig. Nanna ga oss også en snutid kl. 14.30. Det føltes litt som om vi skulle mot toppen av Everest, bare uten den ekstremt høye høyden og den oksygenfattige luften.

(...)

For en perfekt måte å starte turen vår på Svalbard på. Nå, hver gang vi så over fjorden til Hiorthfjellet, kunne vi stolt mimre om de få øyeblikkene vi sto der oppe.

Hele denne dagen var fantastisk. Hvis du liker å gå på fotturer eller leter etter et unikt dagseventyr på Svalbard, er dette et du kan legge til på listen din. Ikke bare får du toppet et fjell i Arktis, men du får se dyrelivet, lære om gruvearbeiderne som bodde og jobbet her, og får følelsen av at du vandrer et relativt avsidesliggende sted.

Det var stille, det var fredelig og det var vakkert. Dette er grunnen til at vi vandrer for å utforske nye steder og oppleve naturen. ❞

Les hele eventyret på earthtrekkers.com.

Skrevet av: Julie Rivenbark

Arctic Challenge

Okt/2020

Guide Nanna forteller sine historier fra Arktis

Guidene på Svalbard har et brennende engasjement for å ta med gjester ut i den arktiske villmarken. Ute i naturen er der de best liker å være, og det smitter over på gjestene, som garantert får en meningsfull opplevelse.

Nanna kom til Svalbard for første gang i 2014, og er ansatt som guide i Svalbard Wildlife Expeditions, en av de eldste turoperatørene på Svalbard. Hun tar med turister på kajakkturer, fotturer og skiturer. Hun har en bachelorgrad i friluftsliv fra Høgskolen i Bø, og valgte å skrive sin bachelor-oppgave i Arktis.

Hvilken tur er din absolutte favoritt-tur å være guide på?

❝ Favoritt-turen min må være Svalbard Wildlife Expeditions villmarkscamp i Ymerbukta, samt Blomsterdalshøgda fordi det er en fottur som er enkel og som alle klarer. Ymerbukta er en flerdagstur hvor gjestene får prøve seg i kajakk i trygg avstand fra Esmarkbreen, vandring på selve breen og en fottur.

Vi er innom flere elementer og her får en virkelig kjenne på at Svalbards natur trollbinder deg - og du blir bitt av Svalbardbasillen. Det er også alltid en mulighet for at det kommer en sel inn i bukta, og det er fugleliv, ofte rev og reinsdyr.

Det viktigste er å lese turbeskrivelsen nøye og spørre hvis de lurer på noe. Ikke meld deg på en tur som krever for mye, da spesielt med tanke på fysisk form og utstyr. ❞

Hvilken årstid er du mest glad i og hvorfor?

❝ Jeg er mest glad i vinteren og kulda. Da er det fint å dra ut på lengre turer på ski med pulk. Jeg har blitt veldig glad i den stillheten og roen vinteren kommer med. Det er så klart også gøy å kjøre skuter noen ganger, men jeg foretrekker ski og hund. Det er fint i mars hvor det er «normal» natt og dag, og mulighet for nordlys. Det å sitte under nordlyset er like magisk hver gang!

Den viktigste oppgaven min som guide er å gi gjestene en god opplevelse og vise fram naturen på en fin og ikke minst sikker måte. Svalbard-natur er vakker, men også lunefull, så sikkerheten kommer alltid først. ❞

Les hele intervjuet på visitsvalbard.com!

Skrevet av: Visit Svalbard

Mars/2018

Trollsteinen. Svalbard og Trollsteinen hans

❝ Norge, og generelt alle de nordiske landene, har legender om troll, og denne utflukten til «Trollsteinen» forteller at en av disse vesenene ikke hadde noen bedre idé enn å forlate hulen sin for å utforske uten å innse morgengryet. Han ble fanget midt i utflukten da solen gjorde ham til en stein.

Nok en gang, etter en god frokost og påføring av alle nødvendige lag, hentet vår guide Mirko alle medlemmene på ekskursjonen, og tok oss med til Svalbard Wildlife Expeditions-kontoret for å samle alt nødvendig materiale til ruten vår og begynne reisen.

Vi tok bilen igjen og parkerte nesten foran overnattingsstedet mitt, i Nybyen. Der begynte ekskursjonen, i skyggen av Sarkofagen, som kanskje var den tøffeste delen av hele vandringen siden bakken var betydelig, men igjen gjorde adrenalinet meg veldig bra, faktisk så bra, at etter noen minutter ble noen lag med klær til overs.

Stien var ganske flat da vi skulle over Larsbreen, en stor hvit isbre som jeg må si begeistret meg like mye som utsikten fra turen dagen før.

Den siste delen, selv om den var ganske bratt, var lett og rask, selv om vi på et tidspunkt sank i snøen opp til knærne, men å se trollet bare noen meter unna gjorde at vi fikk styrke.

Da vi ankom Trollet fikk jeg igjen den mektige og ydmyke følelsen fra dagen før. Vi hjalp Mirko med å grave i snøen og forberede seg til å spise med fantastisk utsikt og uten bakgrunnsstøy.

Ingen vind, ingen dyr, bare pusten vår, som vi til og med prøver å dempe så mye som mulig for å nyte stillhetens øredøvende lyd. ❞

Les hele eventyret på dondetemetes.net!

Skrevet av: Diego Andrés Chiessa Ripamonti

Golden sun on the summit of Trollsteinen